תצרוכת דלק

הדלק הוא משאב מבוקש שמאגריו הולכים ומתדלדלים משנה לשנה ומחירו, בהתאם, גבוה. העלות הגבוהה של הבנזין הגז הסולר, שניכרת בעלות הנסיעות היומיומית, דורשת לעתים בחירת רכב לפי צריכת דלק. כשלפניכם דפי המפרט הטכני של הרכב, אתם מחפשים ומוצאים את אותם נתוני יצרן על צריכת דלק.

צריכת הגז הינה אופטימלית ותלויה בצריכת הבנזין ברכב, ברכבים מסוימים הסטייה  מגיעה עד כדי 3 אחוז לעומת צריכת הדלק . המערכת שומרת גם על ביצועי הרכב בחינת הספקי מנוע לעומת ביצועי הרכב בבנזין . כל רכב נבדק בדינמומטר על ידי מכון התקנים .

אבל האם נתוני תצרוכת דלק של יצרן ייצגו נאמנה נתוני צריכת דלק אמתיים, לפי השימוש האישי שלכם?

התשובה היא מורכבת. נתוני תצרוכת דלק אמתיים אינם אחידים, והם משתנים מנהג לנהג. אופי הנהיגה משפיע על תצרוכת הדלק וכך גם עונת השנה, סביבת הנהיגה, איכות הכביש, כמות הפקקים והעליות ועוד. אז לשם מה נדרשים נתוני תצרוכת דלק של יצרן?

ובכן, נתוני תצרוכת דלק של יצרן הם נתוני מעבדה שנועדו למדוד את כל המכוניות באמת מידה אחת. הנתונים הללו חיוניים כשאתם עורכים השוואת רכבים ומעוניינים לדעת איזה מהם חסכוני מחברו.

כדי לקבוע נתוני תצרוכת דלק של יצרן, נקבע תקן אירופי (80/1268/EEC) שמחייב גם את מדינת ישראל, אשר נשענת על התקינה האירופית. התקן הזה קובע הנחיות מאוד מסוימות שעל פיהן נבדקת צריכת דלק של מכונית חדשה. בעקבות הבדיקה המדוקדקת נקבעים נתוני יצרן לתצרוכת דלק.

בין ההנחיות שעל פיהן נקבעים נתוני תצרוכת דלק של יצרן: על הרכב להיות נקי, הוא לא יכול להיות חדש לחלוטין, אלא אחרי שנסע 3,000 קילומטרים, לחץ האוויר בסביבת הבדיקה חייב להיות בדיוק 1,000 מיליבר, הטמפרטורה – 20 מעלות צלזיוס, מהירות הרוח נמוכה משלושה מטרים בשנייה ולחות האוויר נמוכה מ-95%.

כדי לקבוע נתוני תצרוכת דלק של יצרן מוגדרת גם רמת הדיוק של אספקת הדלק למכונית הנבדקת, סוג המשטח שעליו מבוצע המבחן, רמת צפיפות האוויר במעבדת המבחן ועוד פרמטרים רבים.

ההישג המרכזי בבדיקה התקנית לצריכת דלק, ובבדיקת נתוני תצרוכת דלק של יצרן, נמצא בכך שכל המכוניות התאמת שנמכרות באירופה ובישראל יכולות בסופו של דבר לעמוד להשוואה על גרף מדיד אחד – מי חסכונית יותר ומי פחות באותם תנאים אחידים.

חשוב, אם כך, להבין שנתוני היצרן הרשמיים תואמים תמיד את בדיקות צריכת הדלק לפי התקן, ואינם מייצגים את צריכת הדלק האישית שלכם בפועל. ייתכן בהחלט שיתגלו פערים משמעותיים בין נתוני המעבדה והנתונים בפועל. ראוי לזכור זאת כשעורכים השוואה בין נתוני תצרוכת הדלק של כלי רכב שונים.

דוגמא להשוואת רכבים על פי נתוני תצרוכת דלק של יצרן. צריכת דלק בנסיעה בינעירונית:

סמארט (61 כ"ס) – 25.0 ק"מ לליטר

פיג'ו 107 (68 כ"ס) – 24.4 ק"מ לליטר

הונדה אינסייט (היברידית) – 24.4 ק"מ לליטר

יונדאי i10 (69 כ"ס) – 23.8 ק"מ לליטר

פיאט 500 (69 כ"ס) – 23.3 ק"מ לליטר

ניסאן מיקרה אקו (80 כ"ס) – 23.2